Jeg synes at autoriteter er en sjov størrelse i vores samfund. Vi starter alle ud med at hige efter autoriteter - nogen som traffer valg for os og bestemmer over os. Dette findes på det tidligere stadie i form af forældre og i større eller mindre udgave; den udvidede familie. Så kommer pædagogerne i institutionerne, og derefter lærerne i folkeskolen og trænere osv. i de forskellige fritidsorganisationer. Ved fritidsjobs kommer så cheferne, og ungdomsuddannelsen kommer de tilsvarende lærere og studievejledere. Undervejs kommer statsansatte så - dvs. politi (både kriminal- og færdselspolitiet) og andre kommunalansatte - de kommunalansattes autoritet fastsættes så først afhængig af den rolle, de så spiller i forbindelse med borgeren. Det gælder i øvrigt blandt de fleste autoriteter - jo mere kontakt og jo større konsekvenser kontakten med autoriteten har, jo større skabes der... Eller gør der? Lad os tage et nærmere kig:
Politiet
De er lovhåndhævere i Danmark, hvilket gør, at det jo er dem der skal sørge for at kigge på, om vi mennesker overholder de vedtagne regler. Det er de autoriteter som holder øje med om vi overholder reglerne i trafikken og kriminalretten.
Denne autoritet er nok den, vi er tvunget til at forholde os mest til, da den håndhæver vores generelle færden og formåen. Hvis vi ser på politiet i forhold til trafik, er det rigtigt nok en autoritet, men dog en mindre respekteret autoritet, da hovedparten af "straf" de uddeler er en (oftest mindre) bøde, og som de fleste ser det, går det ikke i nogen grad ud over andre. Dette er også grunden til, at mange folk ikke respekterer deres arbejde (oftest hos p-vagter). Vi som borgere forventer at de gradbøjer reglerne til vores fordel, da det ikke er til gene for andre.
Kan det nu være rigtigt? det håndhæver jo bare de opstillede regler og krav for deres job? Sort/hvidt set, ville de fleste sige "nej" til at kræve af andre, at snyde på job - til gengæld, prøver de fleste at snakke sig ud af en fart- eller p-bøde! Det giver ikke nogen mening? eller jo! det gør det faktisk! Når du møder en p-vagt, ser du et menneske i en kasse - ikke en person på job eller hvis du ser det som en på job, er det oftest et meget lidt respekteret job, hvilket gør, at autoriteten falder. Det værste der kan ske er jo også en bøde, som man alligevel var ved at få. Det bliver ikke et sekund overvejet, at hvis vedkommende slækker på reglerne, kan det koste ham/hende jobbet.
- For at skabe den krævede autoritet er det noget der skal fokus på, så det ikke er noget der slækkes på, og håndfaste regler... meeeen... Det er ikke noget der kommer til at se - hovedsageligt pga. individets behov for rebel mod autoriteter, da denne mindre autoritet er oplagt, og lige præcis FORDI der fra tid til anden slækkes.
Lærere
Her taler vi mest om folkeskolen, men dog også noget, som er bredt sig på flere ungdomsuddannelser - højre uddannelser er dog lidt noget andet, da vi her ser på uddannelser, som borgeren selv specifikt har valgt, og kravet til borgeren er ufattelig højt i forhold til at ville få det ud af uddannelsen som ønsket. I folkeskolen ser vi skældsord og mobning overfor lærerene? dette kan måske ses udfra at selvom læreren er en autoritet, er konsekvensen for ikke at lystre autoriteten relativt lille. Her kan man selvfølgelig også debattere at børn og unge i folkeskolen ikke har fuldtudviklede hjerner, og evnen til at skabe empati med et andet menneske (som fx. læreren) først skabes sidst i teenageårene... men stadig... det handler om respekt. Et "fænomen" som burde etableres hjemmefra, men som mere og mere forsvinder. Det accepteres i større grad at vi ikke respekterer hinanden i folkeskolen, og heller ikke vores lærere. Det er en tendens vi ser fx. på facebook. Unge kommunikerer på facebook med en hård tone, og har den også i klasseværelset. Men den er der også før! I mange hjem er en sådan tone okay, og derfor bliver den videreført i klasseværelset og i samfundet. Det er ikke okay!
Man kan dog også sige, at det tilsvarende er lærernes opgave, at fastsætte hvad der er okay i skolemiljøet. Derudover at skabe et godt skolemiljø... derudover også et positivt og lærerigt miljø. Det skal igen være interessant at studere - kedsomhed skaber (blandt mange andre ting) rastløshed og konflikt, og eleverne skal vide hvor de klare grænser går. Så kan vi så påbegynde en helt anden debat om hvorvidt lærene har ressourcerne til det - men det er en debat for en anden god gang.
Ældre
Et ømtålelig emne, som mange bevæger sig udenom, da vi oftest hører at man skal have respekt for de ældre - oftest FRA de ældre, da det var noget der blev sagt meget da de voksede op. Under dette emne har jeg to stærke holdninger. Man skal respektere de ældre! Hvis de er svagere gående, skal de selvfølgelig have en plads i bussen, på bænken eller hvad der lige er tale om. Kontrasten er så, at en del ældre mennesker som sagt er vokset op med den overbevisning, og tror at alle mennesker omkring dem har set, at de gerne vil have den plads eller andet. Det giver dem på ingen måde ret til at tilsvine de yngre.
Jeg føler at der burde være en autoritet for de ældre mennesker, for de har oplevet mange ting igennem livet, og BURDE være kloge på livet og mennesker - ikke mindst hvordan man behandler andre mennesker. Dog er dette sjældent givet - men burde stadig give en slags naiv respekt for de ældre.
Det skal dog alt sammen komme an på respekt. Har man midlerne til at hjælpe andre, burde man gøre det.
Rygere/ikkerygere
Dette er ikke som sådan et emne som ligger under "autoriteter", men så alligevel. Fordi samfundet og staten "ophøjer" de mennesker som ikke ryger, giver det en usynlig autoritet. Dette gør, at en voksende del af ikkerygerne finder det "okay" at nedgøre rygere. På samme måde gør det, at rygerne tager mere og mere hensyn. Jeg siger ikke at det er en skidt ting at tage hensyn - vi burde alle tage hensyn til hinanden (et spørgsmål om respekt). Rygere skal helt sikkert tage hensyn til ikkerygere, og give dem valget om passiv røg. På den anden side, skal der også være plads til rygerne, da det er et valg borgeren træffer - Det er ikke ulovligt.... ENDNU!
Konklusionen for mig bunder helt sikkert i respekt. Hvis man ikke vælger at respektere fx en politimands arbejde, burde man nok se på hvad man vil ændre i samfundet, og så gå ind i det fra et politisk synspunkt. Da vi lever i et demokrati, skal vi rette os efter flertallet eller de folkevalgtes beslutninger. Vi skal respektere hinanden i samfundet og tale pænt til andre, så får vi et mere velfungerende samfund, og smilet på læberne bliver nemmere at bibeholde dagen lang. Vi er alle mennesker; om du er autoriteten eller møder en, kræves der respekt for jobbet som giver autoritet, samt mennesket bag rollen.
Ingen mennesker behøver den ophøjelse (selvom den kan være rar), men vi kan alle bruge komplimenter og at blive lyttet til, da det er en af de ting som gør at vi kan føle os respekteret.
Respekt er en stor mangelvare i samfundet efter min mening, og mange af mine holdninger bunder i det. Vis respekt og der vil være større sandsynlighed for at du vil føle dig respekteret.
Politiet
De er lovhåndhævere i Danmark, hvilket gør, at det jo er dem der skal sørge for at kigge på, om vi mennesker overholder de vedtagne regler. Det er de autoriteter som holder øje med om vi overholder reglerne i trafikken og kriminalretten.
Denne autoritet er nok den, vi er tvunget til at forholde os mest til, da den håndhæver vores generelle færden og formåen. Hvis vi ser på politiet i forhold til trafik, er det rigtigt nok en autoritet, men dog en mindre respekteret autoritet, da hovedparten af "straf" de uddeler er en (oftest mindre) bøde, og som de fleste ser det, går det ikke i nogen grad ud over andre. Dette er også grunden til, at mange folk ikke respekterer deres arbejde (oftest hos p-vagter). Vi som borgere forventer at de gradbøjer reglerne til vores fordel, da det ikke er til gene for andre.
Kan det nu være rigtigt? det håndhæver jo bare de opstillede regler og krav for deres job? Sort/hvidt set, ville de fleste sige "nej" til at kræve af andre, at snyde på job - til gengæld, prøver de fleste at snakke sig ud af en fart- eller p-bøde! Det giver ikke nogen mening? eller jo! det gør det faktisk! Når du møder en p-vagt, ser du et menneske i en kasse - ikke en person på job eller hvis du ser det som en på job, er det oftest et meget lidt respekteret job, hvilket gør, at autoriteten falder. Det værste der kan ske er jo også en bøde, som man alligevel var ved at få. Det bliver ikke et sekund overvejet, at hvis vedkommende slækker på reglerne, kan det koste ham/hende jobbet.
- For at skabe den krævede autoritet er det noget der skal fokus på, så det ikke er noget der slækkes på, og håndfaste regler... meeeen... Det er ikke noget der kommer til at se - hovedsageligt pga. individets behov for rebel mod autoriteter, da denne mindre autoritet er oplagt, og lige præcis FORDI der fra tid til anden slækkes.
Lærere
Her taler vi mest om folkeskolen, men dog også noget, som er bredt sig på flere ungdomsuddannelser - højre uddannelser er dog lidt noget andet, da vi her ser på uddannelser, som borgeren selv specifikt har valgt, og kravet til borgeren er ufattelig højt i forhold til at ville få det ud af uddannelsen som ønsket. I folkeskolen ser vi skældsord og mobning overfor lærerene? dette kan måske ses udfra at selvom læreren er en autoritet, er konsekvensen for ikke at lystre autoriteten relativt lille. Her kan man selvfølgelig også debattere at børn og unge i folkeskolen ikke har fuldtudviklede hjerner, og evnen til at skabe empati med et andet menneske (som fx. læreren) først skabes sidst i teenageårene... men stadig... det handler om respekt. Et "fænomen" som burde etableres hjemmefra, men som mere og mere forsvinder. Det accepteres i større grad at vi ikke respekterer hinanden i folkeskolen, og heller ikke vores lærere. Det er en tendens vi ser fx. på facebook. Unge kommunikerer på facebook med en hård tone, og har den også i klasseværelset. Men den er der også før! I mange hjem er en sådan tone okay, og derfor bliver den videreført i klasseværelset og i samfundet. Det er ikke okay!
Man kan dog også sige, at det tilsvarende er lærernes opgave, at fastsætte hvad der er okay i skolemiljøet. Derudover at skabe et godt skolemiljø... derudover også et positivt og lærerigt miljø. Det skal igen være interessant at studere - kedsomhed skaber (blandt mange andre ting) rastløshed og konflikt, og eleverne skal vide hvor de klare grænser går. Så kan vi så påbegynde en helt anden debat om hvorvidt lærene har ressourcerne til det - men det er en debat for en anden god gang.
Ældre
Et ømtålelig emne, som mange bevæger sig udenom, da vi oftest hører at man skal have respekt for de ældre - oftest FRA de ældre, da det var noget der blev sagt meget da de voksede op. Under dette emne har jeg to stærke holdninger. Man skal respektere de ældre! Hvis de er svagere gående, skal de selvfølgelig have en plads i bussen, på bænken eller hvad der lige er tale om. Kontrasten er så, at en del ældre mennesker som sagt er vokset op med den overbevisning, og tror at alle mennesker omkring dem har set, at de gerne vil have den plads eller andet. Det giver dem på ingen måde ret til at tilsvine de yngre.
Jeg føler at der burde være en autoritet for de ældre mennesker, for de har oplevet mange ting igennem livet, og BURDE være kloge på livet og mennesker - ikke mindst hvordan man behandler andre mennesker. Dog er dette sjældent givet - men burde stadig give en slags naiv respekt for de ældre.
Det skal dog alt sammen komme an på respekt. Har man midlerne til at hjælpe andre, burde man gøre det.
Rygere/ikkerygere
Dette er ikke som sådan et emne som ligger under "autoriteter", men så alligevel. Fordi samfundet og staten "ophøjer" de mennesker som ikke ryger, giver det en usynlig autoritet. Dette gør, at en voksende del af ikkerygerne finder det "okay" at nedgøre rygere. På samme måde gør det, at rygerne tager mere og mere hensyn. Jeg siger ikke at det er en skidt ting at tage hensyn - vi burde alle tage hensyn til hinanden (et spørgsmål om respekt). Rygere skal helt sikkert tage hensyn til ikkerygere, og give dem valget om passiv røg. På den anden side, skal der også være plads til rygerne, da det er et valg borgeren træffer - Det er ikke ulovligt.... ENDNU!
Konklusionen for mig bunder helt sikkert i respekt. Hvis man ikke vælger at respektere fx en politimands arbejde, burde man nok se på hvad man vil ændre i samfundet, og så gå ind i det fra et politisk synspunkt. Da vi lever i et demokrati, skal vi rette os efter flertallet eller de folkevalgtes beslutninger. Vi skal respektere hinanden i samfundet og tale pænt til andre, så får vi et mere velfungerende samfund, og smilet på læberne bliver nemmere at bibeholde dagen lang. Vi er alle mennesker; om du er autoriteten eller møder en, kræves der respekt for jobbet som giver autoritet, samt mennesket bag rollen.
Ingen mennesker behøver den ophøjelse (selvom den kan være rar), men vi kan alle bruge komplimenter og at blive lyttet til, da det er en af de ting som gør at vi kan føle os respekteret.
Respekt er en stor mangelvare i samfundet efter min mening, og mange af mine holdninger bunder i det. Vis respekt og der vil være større sandsynlighed for at du vil føle dig respekteret.
Kommentarer
Send en kommentar