Kapitalkritik

Jeg kan huske en simplere tid, hvor man købte et produkt, og så kunne man bare bruge det alt det man ville. Jeg kan også godt selv høre at det lyder lidt utopisk den dag i dag, men sådan var det.

Det et selvfølgelig kommet gradvist, men lige i dette moment har det virkelig ramt mig. Irritationen udspringer fra spil-verdenen for mig. At købe et computerspil i dag, er noget helt andet end way back when. Rigtigt mange (gratis) spil kører på et stamina-koncept, som så tømmes som man spiller spillet, så skal man så vente på at det regenererer igen, eller man kan købe sig til at få det fyldt igen. Det er jo så også gratis-spil, og så er der jo selvfølgelig restriktioner. Det må man jo finde sig i hvis man vil spille gratis.

Mit store problem kommer så ved "almindelige" spil. Spil man køber og så burde man jo kunne spille... Eller kan man? Jo jo, du har jo købt basis-spillet, men det skal være større profit, så det er ikke nok. Man kan købe udvidelser og bonusfeatures, og da næsten alle spil (kan) spilles online, er det næsten krævet at man følger med via de likvide midler.

Der er selvfølgelig også den typiske måde, med at spille et gratis spil, men man så skal acceptere at der er reklamer og popups hele tiden, men så igen, vil man spille gratis, er det et nødvendigt onde. Betalingsspil er bare noget andet for mig! Jeg spillede et spil (et KØBT spil), og så skal jeg bruge tre forskellige mønter for at spille; arkade-mønter, online-mønter og en tredje slags som jeg ikke kan huske hvad hedder. Man kan optjene disse mønter ved at vinde, men de online kampe har førnævnte problem, så når de er brugt, ja...? Der er selvfølgelig nok en måde hvorpå man kan få de mønter til at spille for, men min irritation blev for stor til at finde ud af det lige nu.

Jeg kan godt forstå at folk vil tjene penge; det er jo det store omdrejningspunkt i vores kapitalistiske samfund. Men hvornår er nok nok? Vi bliver overfaldet med spam-mails, gadesælgere, telefonsælgere popups, reklamer og meget andet. Det er efter hånden bare normalen, men er det bare mig som har en drøm om en pause? Hvor man slipper for så stor en grad af påvirkning, gene og manipulation? Jeg siger ikke at vi skal gå 50-100 år tilbage i tiden, men det kunne få være rart at fokus blev livsglæde i stedet for denne evindelige kapitalisme.

Det er nok næppe noget der sker i dette århundrede, hvis overhovedet, men nu har jeg da fået lidt samfundskritik ud... Igen!

Kommentarer